
El domini del vocabulari en valencià és clau per expressar-se amb claredat i seguretat. En les proves oficials (C1 i C2), és habitual trobar exercicis on cal identificar i corregir errors ortogràfics, morfològics, sintàctics o lèxics. Aquest tipus de pràctica no sols t’ajuda a ampliar coneixements, sinó també a evitar errades freqüents a l’hora d’escriure.
En aquest post trobaràs diferents exercicis de vocabulari en valencià i correcció de textos, pensats per posar a prova la teua agilitat lingüística. A través de textos amb incorreccions i frases amb errors, podràs entrenar la teua capacitat per detectar-los i esmenar-los.
Practicar aquest tipus d’activitats és una manera eficaç de preparar-te per la prova escrita dels exàmens oficials i, alhora, d’enriquir la teua expressió diària en valencià.
Exercicis de vocabulari en valencià en textos
1. En el text següent hi ha entre 23 i 33 incorreccions gramaticals, tant ortogràfiques com de sintaxi i lèxic. Mireu de corregir-ne tantes com pugueu.
L’exclussió que uns éssers humans poren patir per part d’altres, més poderosos o sensillament més
numerosos que ells, no es un fenòmen nou. Tammateix, les relacions entre conjunts socials han estat
moltes vegades güiades per la convicció que algún dels mateixos era intrínsecament indesijable, el
qual el feia mereixedor d’una descualificació global, sovint seguida de postergació, empait,
inabilitació, persecucció i, en els casos més estrems, de extermini. A lo llarg dels segles, un número
impossible de calcular d’individus han estat prejutjats, esticmatitzats, encalçats o castigats per causa
no del que han fet, si no del que són. Les modalitats de inferiorització de les quals poden ser víctimes
les persones s’han demostrat ben variades i han arribat a conseguir que els propis afectats acabin
convençuts de la naturalitat del trate que reben.
2. En aquest fragment hi ha entre 23 i 33 errades. Corregiu-les.
El racisme cultural és una forma força el·laborada de xenofobia. La xenofobia és refereix a les
aptituds que fan que un grup humà sigui persseguit o objecte d’un tracte humillant per causa de la
seva condició d’ajeno a una determinada comunitat o païs. Un terme afí al de xenofobia és el de
alterofobia, o rebuig de l’altra. El rebuig pot ser exercitat per ciutadans ordinaris, però també per la
pròpia administració, per medi de l’actuació policial, sovint suportada per lleis espacials destinades a
perseguir i deportar persones per al simple fet de ser considerades estrangeres. Per extensió, la
xenofobia també s’aplica els que, sense ser estrangers, són, senzillament, rars, extranys, és a dir
aquells els quals, al igual que als vinguts de fora, s’els aplica un principi denegatori -el de
l’extranyeitat- que percep com a una qualitat de l’altre lo que en realitat és un atribut que se l’hi
assigna.
3. En el text següent hi ha entre 23 i 33 incorreccions gramaticals, tant ortogràfiques com de sintaxi i lèxic. Mireu de corregir-ne tantes com pugueu. Recordeu que no s’ha de corregir l’estil del text i que només s’ha de modificar allò que no és correcte.
A la ciutat Nord-Americana de Port-Huron (Michigan), cap a mig segle XIX, es podia veure cada
horabaixa a la senyora Nancy Elliot, antiga mestra, seguda al porxo de casa seva ensenyant el seu fill.
El mestre del poble havia expulsat el jove Thomas Alva Edison de l.escola perquè, segons ell, careixia
de tota aptitud i consegüentment intentar ensenyar-li res era perdre el temps.
L’inteligència del nin es despertà súbitament als nou anys quan la seva mare li proporcionà el llibre
Escola de Filosofia Natural de l’ensagista Richard Green Parker. L’Infant quedà fascinat pel món que
descobrí en el llibre i en aquell moment va néixer la seva vocació: fer experiments.
Als dinou anys es traslladà a Nova York, on va treballar com tel·legrafista i introduí millores als
aparats. La primera patent li fou otorgada l’any 1868 i dos anys més tard instal·là el seu primer gran
laboratori.
El 18 d’octubre de 1878, després de molts fracasos, naixia la làmpara incandescendent utilitzable.
Edison i el seu ajudant, Francis Upton, introduiren dins una ampolla de vidre, de la que havien extraït
l’aire, un fil de cotó carbonitzat i doblegat. Tancaren l’ampolla hermèticament i la conectaren a la
corrent. La làmpada s’encenguè i, encara més important, després d’hores i més hores seguia encesa.
Edison desitjava demostrar que el seu invent serviria per a il·luminar una ciutat sencera. Per tal de
cridar l’atenció, per la Nit Vella de 1880 penjà 50 llumetes a casa seva i ho anuncià als diaris de la
ciutat. Centenars de persones encuriosides si acostaren a veureho. Dos anys més tard conseguí el seu
gran objectiu: havia creat la primera companyia elèctrica, amb la seva pròpia central.
A rel d’això, amb només trenta anys, Edison ja era l’americà més conegut arreu del món. Quan morí,
amb més de vuitanta anys, era considerat el creador de les bases per a la revolució tecnològica i
social en el modern món de l’electricitat.
Exercicis de vocabulari en valencià en frases
4. Esmena les errades que observis en les següents frases i indica de quin tipus són (ortogràfiques, morfològiques, sintàctiques o lèxiques).
• Teníem que anar-hi més de pressa per dona’ls- hi el pèsam.
• Al costat de casa han construit un apeadero.
• Anirem ben d’hora doncs no vull quedar-me sense entrades.
• No calia que escriguéssiu això tan repentinament.
• Es increible que ho fagis tot sol.
• Els hi recomano que ho deixin en aquesta prestatgeria.
• Allò em produia un sentiment de despreci.
• No va recordar-se de que veníem avui.
• Ahir per la tarda hi havien molts cotxes per la carretera.
• No se’n ha sapigut estar de dir-los-hi tot.
5. Subratlleu els errors de les frases següents i corregiu-los.
a) El cartell és el mètode adequat per a explicar experiments ja que no estan subjectes a cap límit, i perquè admeten vàries mides, l’ús de colors, etc.
b) Es tracta d’un fenomen cultural nou, és a dir, diferent dels que s’havien donat fins ara. Però, per a
entendre’l millor, hem de considerar altres variables.
c) Sempre els confonem, no són els mestres amb els quals vinguérem altre dia del viatge, sinó uns altres.
d) Ha sigut necessari contractar altre obrer perquè el que teníem no podia acabar la faena que li havíem
encomanat.
e) La primera vegada que la vaig vore tenia quinze anys, me la va presentar la pròpia alcaldessa. Ara en
té vint i és una estudiant excel·lent i té un futur prometedor.
f) A pesar que els diners generats per la societat eren suficients perquè aquesta mantinguera una sanejadíssima situació econòmica, fa un any va haver-hi un augment de capital que ha produït l’alegria entre els comptables de la mateixa.
6. Subratlleu els errors de les frases següents i corregiu-los.
a) El dijous passat vam visitar l’exposició de pintura que va organitzar l’Ajuntament de El Verger. Ens
va convidar l’artista, que tenia molt d’interés que vérem l’obra.
b) Pròxim dilluns esteu convocats a una reunió; a la qual el director com a representant del centre portarà els document perquè els ompliu i els envieu a la Conselleria.
c) Tots sabem que és pràcticament impossible el que una embarcació de vela tan fràgil suporte els
embats del mar.
d) No hem rebut la carta a la què et referixes. Els teus amics potser encara no l’han enviada o és molt
possible que s’haja perdut.
e) El viatge que va organitzar el centre va ser tot un èxit: la ruta, excel·lent, i l’autobús amb el que vam
viatjar, molt còmode.
f) No em podia imaginar que tot lo que havia dit poguera portar-ho a terme.
g) Els connectors marquen explícitament la distribució de les idees a lo llarg del text i fan evidents les
interrelacions entre els paràgrafs i les frases.
h) Tots esperàvem que ens contara lo que va passar en aquella festa, però ens vam quedar amb les
ganes de saber-ho.
i) Després d’escoltar tot el relat vaig pensar que allò era lo pitjor que li podia haver passat després de
molts anys de treball i d’investigació.
j) Recorde una nit que havíem anat a ballar a un club amb una colla d’amics, ens ho estàvem passant
de lo més bé i, de sobte, a Mireia se li va ficar en el cap que havíem d’anar-nos-en.
k) Entre uns i altres no s’ha fet la faena i hem perdut diners i mercat.
Vols practicar la teua expressió escrita amb més exercicis de vocabulari en valencià?
En La Mestra Valenciana t’ajudem a reforçar la teua gramàtica i ampliar el teu vocabulari amb activitats pràctiques i adaptades al teu nivell.